Skakiga argument för F-betyget från skolministern

Långt och bra inslag om underkända grundskoleelever i radion idag. Lyssna! Skolminister Lotta Edholm intervjuades och försvarade F-betyget med vad jag tycker är en rejäl tankevurpa. Hon kopplar det till rätt till särskilt stöd. Är det relevant?

– Det finns ett starkt argument argument för att F ska vara kvar, sade skolministern i P1, och fortsatte:

– Det är att det är det enda ankaret vi har idag för att säkerställa att elever faktiskt får särskilt stöd.

– Ett av svensk grundskolas absolut största problem är att vi sätter in stöd alldeles, alldeles för sent, underströk skolministern sedan.

Programledaren konstaterade helt korrekt att det inte kräver att F är ett underkänt betyg, men hur är det med skolministerns argument?

Siffror från SCB visar att bland elever som gick i årskurs 4 år 1992 var det över 20 procent som fick stödundervisning. I takt med att de blev äldre minskade andelen till drygt 10 procent. Det var innan vi började med F-betyg.

Idag är det färre som får stöd i åk 4 än i åk 9.

Diagram från SCB.

Det är såklart svårt att säga något om orsak och verkan här, men det verkar i alla fall inte finnas något som talar för att F-betyg och en stor andel underkända elever gjort att mer stöd sätts in tidigare. SCB:s statistik pekar i motsatt riktning.

Regeringens produktivitetskommission (SOU 2024:29) vill för övrigt också att den skarpa godkäntgränsen tas bort så att fler får läsa vidare på gymnasiet. Lyssnar skolministern på dem?

Ur delbetänkandet från regeringens produktivitetskommission, SOU 2024:29.

Eller kan vi titta på andra länder? Hur klarar de sig? I EU är det i genomsnitt 4,4 procent av eleverna som inte blir behöriga att läsa på gymnasiet. I Sverige var det 2018 ungefär 20 procent!

Diagram från EU-kommissionen 2021.

Sverige sticker ut. När gör vi något åt det här?

Tack till dig som läste hit!